Bevezető előadás és interaktív foglalkozások

2 alkalommal sport és egészségnevelés témakörben bevezető előadás és interaktív foglalkozás szervezése

Események

Dr. Petrovszki Zita

Dopping és a sport

A doppingszerek fogyasztása nem játék, egészségkárosító hatásán túl a sportban a csalás útjára vezet! Sokan a könnyebben megszerezhető győzelem érdekében tiltott szerekhez, módszerekhez nyúlnak. Meg sem fordul a fejükben, hogy akár mérgezhetik is a szervezetüket, főképp akkor, ha illegális forrásokból beszerzett gyógyszereket szednek, hiszen ebben az estben még a hatóanyagban sem lehetnek biztosak. Az előadás során tisztázzuk a dopping korszerű definícióját, valamint visszatekintést láthatunk a sportban való elterjedéséről. Megismerkedhetünk a teljesítményfokozás céljára alkalmazható gyógyszerekkel, különböző módszerekkel és manipulációkkal, továbbá mindezek következményeivel a sportoló egészségi állapotára. A sportszellem és a fair play mindvégig meghatározó tényező volt a sportéletben. A fair play nemcsak viselkedési formát, hanem gondolkodásmódot is jelent. Az előadás célja, hogy rávilágítsunk a doppingolás erkölcsi és egészségügyi problémájára. Fontos, hogy megértsék a fiatalok, hogy a dopping tiltása nem hadjárat a sportolók ellen, hanem a doppingolni kívánó sportolók egészségének illetve a tisztán versenyezni kívánó sportolók védelmét szolgálja.

Dr. Berki Tamás László

Egészségmagatartás a COVID idején

A koronavírus járvány hatására bevezetett digitális munkarend új helyzetet teremtett a magyar oktatásban. Sajnos a fiatalok egészség magatartása jelentősen romolhatott a bezártság hatására. Azt már régóta tudjuk, hogy a rendszeres fizikai aktivitása milyen pozitív hatásokkal van a fizikai és mentális egészségre, de kevés információ áll rendelkezésünkre ezek összefüggéseiről a pandémia alatt. Az előadásban ezen tényezők változásait mutattuk be. Összesen 705-en serdülő vett részt a kérdőíves kutatásunkban. A vizsgálatból kiderült, hogy a testnevelés és a sport az egyik nagy vesztese volt ennek a helyzetnek, hiszen sokan nem tudtak rendszeresen mozogni és nem volt meg a mindennapos testnevelés ösztönző lehetősége sem. A bezártság különösen a serdülő lányok számára okozott nagy megterhelést. Sajnos ők jóval kevesebbet is mozogtak, és a pszichés és szomatikus tünetek is gyakrabban fordultak elő az ő körükben. A vizsgálatból kiderült, hogy a pszichés tünetek javíthatók lennének rendszeres testmozgással, mely javítaná az általános egészségi állapotot is.